Algemene voorwaarden
Art. 1 : De door 3iSecurity aangeboden dienst(en) zijn diegene die gespecificeerd zijn in de offerte en/of de bestelling. Bij gebrek aan specificaties zijn ze deze die doorgaans voorzien zijn door de wet of het gebruik in de sector. De prijzen vermeld in onze offertes zijn geldig, tenzij anders vermeld, alleen indien ze uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard worden binnen een termijn van vijftien dagen vanaf de datum van verzending van de betreffende offerte.
Welke dienst(en) ook aangeboden worden, ze vormen in alle gevallen slechts een middelenverbintenis vanwege 3iSecurity.
Art. 2 : De duur van het contract is voorzien in de offerte en/of de bestelling.
- Het (de) contract(en) wordt (worden) afgesloten voor onbepaalde duur tenzij anders overeengekomen. De partijen hebben het recht een voor onbepaalde duur gesloten contract te beëindigen met een opzegtermijn van drie maanden.
- Een contract gesloten voor een beperkte duur kan niet vroegtijdig beëindigd worden en wordt, na afloop van de overeengekomen periode, beschouwd als verlengd voor dezelfde duur, tenzij het contract niet later dan drie maanden voor de einddatum wordt opgezegd, hetzij door de Klant, hetzij door 3iSecurity, via aangetekend schrijven met ontvangstbewijs.
Art. 3 : Indien, tijdens het initiële contract of één van zijn verlengingen, de uitvoering ervan technisch of economisch abnormaal zwaar wordt vanwege omstandigheden die niet voorzien konden worden bij de ondertekening van het contract en die buiten de wil van 3iSecurity liggen, kan deze de prestaties opschorten of onderbreken 24 uur na de verzending van een brief aan de klant, zonder dat hiervoor enige schadevergoeding geëist kan worden.
Deze omstandigheden omvatten onder andere, zonder dat de volgende voorbeelden uitputtend zijn: stakingen of andere sociale onrust, gebrek aan transportmiddelen, schaarste aan arbeidskrachten, enz., en in het algemeen elke overmachtssituatie waarmee 3iSecurity geconfronteerd kan worden. De uitgevoerde prestaties blijven volledig verschuldigd.
Art. 4 : De prijzen van de interventies van 3iSecurity worden vastgelegd in de offerte en/of de bestelling. Ze kunnen verhoogd of verlaagd worden met 2% voor elke overeenkomstige schommeling van 2% van de consumptieprijsindex. Daarnaast heeft 3iSecurity het recht om de prijzen op elk moment aan te passen indien zich een externe factor voordoet die haar kosten verhoogt.
Dergelijke externe elementen omvatten: verhoging van belastingen, verhoging van kosten en lasten (waaronder sociale lasten) opgelegd door regelgeving, verhoging van verzekeringspremies, enz., zonder dat deze voorbeelden uitputtend zijn. Elke extra prestatie buiten de overeengekomen diensten in de offerte en/of bestelling kan afzonderlijk worden gefactureerd.
Art. 5 : Tenzij anders overeengekomen, zijn facturen betaalbaar binnen acht dagen na de factuurdatum. De klant verbindt zich ertoe de ontvangen facturen onmiddellijk te controleren en ziet af van elke betwisting betreffende de kosten en prijzen indien de klacht niet werd ingediend binnen 5 dagen na ontvangst van de factuur. Bij niet-betaling op de vervaldag heeft 3iSecurity het recht het contract onmiddellijk te beëindigen met ingang binnen 24 uur na de verzending van een aangetekende brief met kennisgeving van beëindiging aan de klant. Daarnaast wordt het bedrag van de onbetaalde facturen verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 15% van de verschuldigde sommen met een minimum van 50,00 €, en conventionele verwijlinteresten aan een tarief van 12% per jaar zijn verschuldigd zonder voorafgaande ingebrekestelling. Het contract kan ook zonder opzegtermijn door een partij beëindigd worden wegens een ernstige tekortkoming van de andere partij aan haar verplichtingen.
Een ernstige tekortkoming die onmiddellijke beëindiging rechtvaardigt, moet onmiddellijk aan de andere partij worden gemeld. Een ernstige tekortkoming is een inbreuk van dien aard dat ze de verdere voortzetting van de juridische relatie tussen de partijen onmogelijk maakt, zelfs tijdens een opzegtermijn. Tot slot eindigt het contract van rechtswege in geval van faillissement van de klant.
Art. 6 : De klant zal het personeel van 3iSecurity arbeidsomstandigheden bieden die voldoen aan de geldende wetgeving en met name aan het A.R.A.B. De klant zal 3iSecurity daarnaast informeren over alle regels die specifiek zijn voor zijn onderneming en die hij door het personeel van 3iSecurity gerespecteerd wenst te zien.
De klant verstrekt tevens alle informatie betreffende de risico’s van de opdracht en de te nemen preventieve maatregelen.
Bij gebreke hiervan kunnen noch 3iSecurity, noch haar personeel worden verweten deze regels niet te respecteren.
Art. 7 : Het personeel van 3iSecurity blijft strikt onafhankelijk van de klant, die hen geen bevelen of instructies mag geven, tenzij anders schriftelijk overeengekomen bij de ondertekening van de bestelling met 3iSecurity.
In geval van schending van deze verplichting is de klant verantwoordelijk voor alle gevolgen van de gegeven bevelen of instructies, foutief of niet, zonder dat de aansprakelijkheid van 3iSecurity op enige wijze kan worden ingeroepen.
Art. 8 : De klant mag gedurende de looptijd van het contract en gedurende de 12 maanden na het einde ervan geen personeelslid van 3iSecurity rechtstreeks of via een tussenpersoon in dienst nemen.
Bij schending van dit verbod is de klant een forfaitaire vergoeding verschuldigd, minstens gelijk aan zes maanden bruto salaris van de betrokken persoon, naast eventuele bijkomende schadevergoeding die door 3iSecurity kan worden geëist indien de schade groter is.
Art. 9 : Het personeel van 3iSecurity beschikt over een identificatiekaart die het aan de klant moet tonen.
Art. 10 : In geval van tussenkomst van de politiediensten zal het personeel van 3iSecurity, voor zover mogelijk, proberen de personen die zich als zodanig voordoen te identificeren. 3iSecurity kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van een niet-identificatie of een foutieve identificatie, noch voor interventies van de politiediensten of derden om welke reden dan ook.
De kosten van interventies van de politiediensten of derden zoals brandweer, civiele bescherming, enz., zijn volledig ten laste van de klant.
Art. 11 : De klant verbindt zich ertoe om vóór aanvang van de voorziene opdracht(en) aan 3iSecurity alle sleutels en documenten te overhandigen die nodig zijn voor de uitvoering van de overeengekomen taken.
De klant verstrekt met name aan 3iSecurity zijn interne reglementen, veiligheidsvoorschriften en in het algemeen alle belangrijke informatie en/of instructies die van invloed kunnen zijn op de overeengekomen prestaties.
3iSecurity is enkel gehouden tot naleving van de meegedeelde en aanvaarde informatie en/of instructies.
Als het personeel van 3iSecurity geconfronteerd wordt met een potentieel schadelijke situatie (brand, waterlek, enz.) en hierover geen instructies werden ontvangen, zal het naar eigen inzicht handelen om schade te vermijden of te beperken, zonder dat de aansprakelijkheid van 3iSecurity ingeroepen kan worden.
Art. 12 : 3iSecurity respecteert een vertrouwelijkheidsverklaring. Alle door de opdrachtgever (klant) ontvangen gegevens en informatie worden verwerkt volgens deze verklaring. Bij het beëindigen van de samenwerking worden alle gegevens vernietigd, hetzij elektronisch, hetzij mechanisch (documentvernietiger).
Art. 13 : 3iSecurity verklaart haar burgerlijke aansprakelijkheid te hebben verzekerd overeenkomstig haar wettelijke en reglementaire verplichtingen.
Een kopie van de afgesloten verzekeringspolissen wordt op verzoek aan de klant verstrekt.
Ongeacht de oorzaak van een eventuele aansprakelijkheid van 3iSecurity, inclusief zware fout, kan de klant enkel verhaal uitoefenen binnen de grenzen van de afgesloten verzekeringspolissen, voor de schade en tot het bedrag dat door deze polis(sen) gedekt wordt. Hetzelfde geldt in geval van een zware of opzettelijke fout van een personeelslid van 3iSecurity.
Indien de klant de aansprakelijkheid van 3iSecurity wenst te vervolgen, moet hij haar hiervan op de hoogte stellen binnen twee werkdagen na vaststelling van het schadegeval, op straffe van verval.
De klant moet volledige en voldoende elementen aanleveren om de aansprakelijkheid van 3iSecurity en het bedrag van de geleden schade aan te tonen.
3iSecurity kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor eventuele indirecte schade die de klant lijdt, zoals financiële of commerciële verliezen die geen direct en onmiddellijk gevolg zijn van een tekortkoming van 3iSecurity, met name winstderving, stijging van algemene kosten, verstoring van de planning, verlies van winst, klanten of verwachte inkomsten, verlies van gegevens of informatie, enz.
Art. 14 : Bij gebruik van een voertuig van de klant door het personeel van 3iSecurity wordt overeengekomen dat:
- Het voertuig verzekerd is tegen materiële schade en verplichte aansprakelijkheid;
- In geval van schade is de aansprakelijkheid van 3iSecurity strikt beperkt tot het bedrag van het eigen risico van de verzekering voor materiële schade;
- Indien het voertuig ook door de klant en/of zijn personeel of derden wordt gebruikt, moet er een logboek aanwezig zijn dat door elke gebruiker wordt ingevuld om de verantwoordelijkheden bij schade vast te stellen.
Art. 15 : Het materiaal van 3iSecurity dat zich mogelijk bij de klant bevindt, blijft eigendom van 3iSecurity.
De bewaring van het materiaal wordt echter overgedragen aan de klant, die gehouden is 3iSecurity te vergoeden voor elk verlies of schade, ongeacht de oorzaak, behalve in geval van normale slijtage.
Art. 16 : 3iSecurity heeft een integriteitsbeleid ingevoerd en verbindt zich ertoe dit te respecteren. De tekst van dit beleid kan op eenvoudig schriftelijk verzoek worden verstrekt (3iSecurity, Chaussée de Namur 31, B-1457 Walhain).
Art. 17 : Elke klacht over de diensten van 3iSecurity kan worden ingediend per brief (3iSecurity, adres) of per fax.
Art. 18 : Voor alle veiligheidsdiensten is de directeur de contactpersoon. Hij is telefonisch bereikbaar op het nummer 0499 999 999.
Art. 19 : De klant heeft de mogelijkheid om de jaarrekeningen van 3iSecurity te raadplegen op de website van de Nationale Bank van België.
Art. 20 : Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden ongeldig mocht zijn, wordt overeengekomen dat deze ongeldigheid niet de ongeldigheid van de overige bepalingen tot gevolg heeft.
De partijen onthouden zich ervan, ook na afloop van de contractuele periode, zaken- of bedrijfsgeheimen waarvan zij kennis hebben gekregen bij de uitvoering van het contract tussen hen, te gebruiken of te onthullen aan derden.
In geval van een geschil is enkel het Belgisch recht van toepassing en zijn enkel de rechtbanken van Nijvel bevoegd.